Kilmainham Gaol.

började dagens turistande med att köpa busskort till "hop on - hop off" - bussarna,
de kör till alla turistsaker och är därför sjukt smidiga för lata & dåliga kartläsare som mig. :)
-
första stoppet var ett gammalt fängelse - the kilimainham gaol.
-
-
det här är den "nya" delen.  då & nu.
-
den gamla delen var mer lite såhär:
-
fast utan fönster så det regnade/snöade/blåste rakt in & de hade ett stearinljus till var cell där de
oftast var 2-3 personer. det stearinljuset skulle ge båda allt ljus & all värme de behövde.
-
personligen så tycker jag alltid att det är mycket intressantare att få veta mer om människor som verkligen har uthärdat de grymma förhållandena på de ställen man besöker.
som den här mannen: Jospeh Blunkett.
Han var en irländsk poet & revolutionär som under Påskupproret i Dublin 1916 - då han stred för Irlands självständighet ifrån England - blev tillfångatagen och satt i en cell här på the gaol.
-
Samma år som han blev fängslad blev han arkebuserad - 29 år gammal.
platsen för hans död:
-
i det här fängelset så blandades män,kvinnor & barn - den yngsta fången som är dokumenterad är en flicka på fem år - för att ha blivit påkommen på ett tåg utan biljett.
.
vi slutar på platsen för hängningar för folket - de hängningar som hände här drog tusentals människor.
hade jag varit ett par hundra år tidigare i tiden hade jag kanske beskådat en hängning som gick ut på
att de puttade ut fången ifrån denna balkong och lät den plågas till döds?
Som underhållning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0